تاریخچه ی آبی بیگلو http://www.lxb.ir/adminm.php?a=524999

جنگل آبی بیگلو
نويسندگان
آخرين مطالب

آبی‌بیگلو مرکز بخش ویلکیجِ شهرستان نمین، استان اردبیل است. آبی بیگلو شهری است که در٢٠ کیلومتری اردبیل واقع شده است و از لحاظ موقعیت می توان گفت بین سه ضلع مثلث شهری اردبیل، نمین و آستارا قرار دارد.

از شمال به روستاهای دورجین و سعیدآباد مشرف گشته و از طرف جنوب شرقی به روستای محمودآباد و از جنوب غربی به روستای آغبلاق مصطفی خان متصل شده و از مشرق به روستای آلادیزگه و در امتداد آن به جنگل فندق لو مشرف می گردد، همچنین این شهر از مغرب نیز به قریه تازه کند لقمان آباد منتهی می شود.آبی بیگلو در سال ۱۳۷۷ خورشیدی از روستا به شهر ارتقاء یافت.

زبان شهروندان آبی بیگلو ترکی است و به دین اسلام گرایش داشته و شیعه می باشند.

طبق سرشماری نفوس مسکن در سال ۱۳۸۵، این شهر ۱۰۹۰ خانوار دارد و جمعیت آن ۵۲۴۲ نفر می باشد که ۲۵۸۷ نفر آن مرد و۲۶۵۵ نفر آن زن می باشند و ۳۸۳۸ نفر از تعداد کل جمعیت آن با سواد هستند.

 آب و هوای آبی بیگلو سرد مرطوب بوده و بدلیل نزدیکی به جنگل حیران اغلب پوشیده از مه غلیظ می باشد که در اصطلاح محلی به آن “شِه”می گویند.

هوای اواخر بهار و اوایل تابستان بسیار دلنشین بوده و جنگل تفریحی آن مملو از مسافرانی از تمامی نقاط استان اردبیل است. در زمستان معمولاً بارش برف نسبت به مرکز استان در این ناحیه زیاد اتفاق می افتد.

بدلیل اینکه شهر آبی بیگلو در سطح همواری واقع شده و نیز اکثر مردم آن در حرفه های مختلف ساختمان و معماری مشغول بوده و همچنین ساخت و ساز در شهر گسترش یافته، با این تفاسیر و با توجه به پتانسیل منطقه، آینده با شکوهی برای اهالی آبی بیگلو پیش بینی شده و روز به روز شهر آبی بیگلو در حال پیشرفت و ترقی است.

پیشینه تاریخی آبی بیگلو:

بر اساس نظرات مختلف تاریخ اولیه پیدایش این منطقه را حدوداً به۸۰۰سال پیش عنوان می کنند که در ابتدا بروی تپه ای مرتفع (البته در آن زمان) به دلیل مشرف بودن بر منطقه اطراف شکل گرفته است.

در کتاب تاریخ اردبیل و دانشمندان آمده است: ” طبق سندهای قدیمی ۷۰۰ سال پیش، چند نفر از اهالی آبی بیگلو کوچ کرده و آن ده(آلادیزگه)را آباد نموده اند و این ده در ۲۲ کیلومتری خاور اردبیل واقع شده “۱و در نزدیکی شهر آبی بیگلو قرار دارد. مطلب فوق این مسئله را به اثبات می رساند که آبی بیگلو بیش از ۷ قرن قدمت داشته است و اهالی آن بانیان دیگر آبادیها بوده اند.

این شهر فاصله ای حدوداً یک کیلومتری با دو رودخانه مهم قره سو و سقزچی که در دو جهت مخالف روستا واقع شده، قرار دارند.همچنین آبی بیگلو فاصله ای در حدود ٢ کیلومتر با جنگل فندق لو که یکی از طبیعت های بسیار زیبا و بکر استان اردبیل بلکه ایران است، دارا می باشد که در گذشته، زندگی اولیه روستائیان از طریق همین جنگل و رودخانه و کشاورزی تأمین می شده است.عمده مردم روستا در قدیم به کشاورزی و دامداری مشغول بوده اند.ولی رفته رفته چهره روستا به شهر تبدیل شده و در حال حاضر دارای بخشداری و شهرداری و چندین اداره مختلف می باشد.

شهر آبی بیگلو از سه محله اصلی بنام “اودولی” ،“خانلاری”و پریم گوجه تشکیل شده است. در حال حاضر عمده مردم آن به شغل هایی مانند سنگ کاری نمای ساختمانها و آرماتوربندی، جوشکاری و سایر مشاغل ساختمانی و عده ای نیز در اداره جات مختلف استان شاغل هستند.

 وجه تسمیه:

 بر اساس اقوال اهالی این محل، بمناسبت سکونت فرد مشهوری بنام عبداله بیگ (آبی- مخفف عبداله) به مرور بنام آبی بیگلو مشهور شده است.

———-

*تاریخ اردبیل و دانشمندان- جلد ۱- حضرت آیت الله میر فخرالدین موسوی ننه کرانی- ۱۳۴۷- ص۱۵

 منبع:

کتاب سیمای جامع شهرستان نمین(منتشر نشده)-علی حقی-وبلاگ فرامرز پور عباس



نظرات شما عزیزان:

سحر
ساعت10:46---31 شهريور 1392
وبلاگتون خيلي خوبه

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ سه شنبه 16 خرداد 1388برچسب:, ] [ ] [ نادر میرزاپور ]
درباره وبلاگ

به وبلاگ آبی بیگلو خوش آمدید
هفته اول بهمن 1391
امکانات وب

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 16
بازدید ماه : 16
بازدید کل : 13653
تعداد مطالب : 1
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1



در كل اينترنت
در اين سايت
ميان صفحات فارسي